رژيم غذايي مناسب براي چشم‌هاي شما سلامت نیوز: رژيم غذايي مناسب براي چشم‌هاي شما

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

رژيم غذايي مناسب براي چشم‌هاي شما

 

  پایگاه صاعقه::شما نمي‌توانيد ديد خود را بهتر کنيد، ولي مي‌توان از بدتر شدن آن جلوگيري کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صاعقه به نقل از  سلامت نیوز،روزنامه سپید نوشت: مامان هميشه مي‌گفت هويج بخور، هويج قدرت ديد را زياد مي‌کند. بسياري از مردم اين باور قديمي را به تبليغات دوران جنگ جهاني دوم نسبت مي‌دهند که ادعا مي‌کرد، خوردن هويج دليل ديد تيز خلبانان انگليسي در شب بوده است (در واقع آنها از رادار استفاده مي‌کرده‌اند). آيا اين تقاضاي مادر ريشه در حقيقت دارد؟ نه واقعا. اين را اميلي چو،‌ سخنگوي آکادمي چشم‌پزشکي آمريکا و معاون مدير اپيدميولوژي و کاربردهاي باليني مؤسسه ملي چشم در موسسه‌هاي ملي بهداشت آمريکا مي‌گويد.


بهتر نمي‌کند، ولي بدتر هم نمي‌کند

دکتر چو مي‌گويد: «تقريبا همه پزشکان رژيم غذايي غني از سبزيجات و ماهي را به بيماران خود توصيه مي‌کنند، اما هيچ‌کدام از تحقيقاتي که NIH تا به حال درباره چشم و رژيم غذايي انجام داده است، نشان نمي‌دهند، رژيم غذايي باعث بهبود آسيب‌هاي وارد شده به چشم مي شود. «شما نمي‌توانيد ديد خود را بهتر کنيد، ولي مي‌توان از بدتر شدن آن جلوگيري کرد.»

و درباره هويج چي؟ به گفته چو «شايد هويج براي بدن مفيد باشد، اما هيچ مدرکي درباره اثر آن روي چشم وجود ندارد.»


فراتر از هويج

اولين تحقيق NIH در زمينه چشم و مواد غذايي، بررسي بيماري‌هاي چشمي وابسته به سن (AREDS) بود که در بيش از يک دهه روي 50هزار بيمار انجام شد. در يک بررسي در سال 2001 مشاهد شد که مواد غذايي حاوي ويتامين C و E و‌ بتاکاروتن و روي، خطر تحليل‌رفتن بيماري ماکولا وابسته به سن (AMD) را کاهش مي‌دهند. بيماري که در آن ديد مرکزي از بين مي‌رود و عامل اصلي نابينايي در ايالات متحده است (25 درصد در 5 سال).

دکتر چو، يکي از پژوهشگران در اين بررسي، مي‌گويد: «ما عادات غذايي بيماران را هم بررسي کرديم و ديده شد احتمال AMD در افرادي که رژيم غذايي‌شان غني از برگ‌هاي سبز، مانند کلم‌پيچ، خربزه و اسفناج بود، 40 درصد کمتر از ساير افراد است. اين امر در مورد افرادي که دست‌کم دو بار در هفته ماهي‌هاي غني از اسيد چرب امگا 3 مصرف کردند نيز درست است.»

در اين بررسي ديده شد، لوتئين و زاکسانتين، که از اعضاي خانواده کارتنوئيدها هستند، جزء اصلي تشکيل دهنده ماکولا يا لکه زرد چشم هستند. ماکولا، لکه کوچکي در نزديکي مرکز شبکيه است که مسئول ديد شفاف است. البته در زمان انجام اين تحقيق، کارتنوئيدها هنوز به صورت تجاري موجود نبودند. امگا 3 به مقدار فراواني در شبکيه يافت شد، ولي بتاکاروتن که در هويج به فراواني وجود دارد، در شبکيه يافت نشد.

موسسه‌هاي ملي بهداشت آمريکا (NIH) در سال ???? در يک بررسي پيگيري انجام داد تا معلوم کند، آيا افزودن اين سه ماده به مکمل مورد استفاده در AREDS مي‌تواند بيشتر مانع اين بيماري چشمي شود يا نه. نتايج اين بود: «احتمال ابتلا به AMD پيشرفته در افرادي که مکمل AREDS را با فرمول جديد حاوي لوتئين و زيکسانتين مصرف کردند، نسبت به فرمول قديمي آن 20 درصد کاهش يافت.» اين تحقيق همچنين افرادي را که سبزي‌هاي با برگ سبز هميشه در رژيم غذايي‌شان وجود داشت، مورد ارزيابي قرار داد. مکمل AREDS با فرمول تازه و فرمول قديمي به صورت تصادفي به اين افراد داده شد. در اين افراد هم فرمول جديد حاوي لوتئين و زيکسانتين باعث کاهش احتمال ابتلا به AMD تا 26 درصد شد. همچنين در اين بررسي ديده شد بتاکاروتن احتمال سرطان ريه را در افراد سيگاري فعلي و قبلي افزايش مي‌دهد. البته دکتر چو اضافه کرد «البته هيچ وقت فقط با خوردن هويج نمي‌توان اين مقدار مضر بتاکاروتن را وارد بدن کرد.»


عامل ژني

«بررسي چشم روتردام»، يک بررسي مداوم که در سال 1990 آغاز شد و به رابطه ژنتيک و رژيم غذايي پرداخت، به يافته‌اي شگفت‌انگيزي رسيد.

به گفته دکتر چو، اين بررسي نشان داد، اگر شما داراي ژن‌هاي AMD بد باشيد، مي‌توانيد با داشتن رژيم غذايي غني از ويتامين A، C و E و ساير آنتي‌اکسيدان‌ها مانند روي، لوتئين و زاکسانتين، اثر اين عوامل ژنتيکي را از بين ببريد.

هنوز ثابت نشده است که امگا 3 تغيير قابل توجهي را در بينايي ايجاد مي‌کند،‌ در حالي که مصرف ماهي اين کار را انجام مي‌دهد. چشم شما ممکن است از پيش آسيب ديده باشد، اما مي‌توانيد با يک رژيم غذايي سالم مانع از بدتر شدن آن شويد. به نظر مي‌رسد غذاهاي خاصي باهمراهي هم تاثيرگذار هستند و خوردن خود آن غذا و نه مصرف مکمل‌هاي غذايي، که اهميت دارد.

دکتر چو خوردن دو بار در هفته ماهي و سبزيجات با برگ سبز را چند بار در هفته توصيه مي‌کند.

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید